ویزای کاری کانادا

یکی از اهداف اصلی ادارهٔ مهاجرت کانادا، پذیرش مهاجران متخصص است. از آنجا که نیروی کار دارای مهارت به پیشرفت و توسعه بازار کار و رشد اقتصادی کانادا کمک می‌کند. کسانی که موفق به دریافت پذیرش از طریق برنامهٔ مهاجرت نیروی کار متخصص می‌شوند، اجازه اقامت دائم را در کانادا کسب می‌کنند و می‌توانند همراه خانواده خود به کانادا مهاجرت کنند. اگر سابقهٔ کاری قابل‌ قبولی دارید، در رشته‌ای متخصص هستید یا مهارت فنی دارید، می‌توانید برای مهاجرت از این طریق اقدام کنید. بسته به مکان و ناحیه‌ای که برای کار و زندگی انتخاب می‌کنید، گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد.

برنامه نیروی متخصص فدرال

این برنامه مناسب کسانی است که دارای سابقهٔ کاری مناسب هستند و تصمیم به اقامت در استان‌های کانادا به ‌جز کبک دارند. متقاضیان در این طرح برمبنای ارزشی که برای اقتصاد کانادا ایجاد می‌کنند، در قالب طرح اکسپرس اینتری ارزیابی می‌شوند. در این روش متقاضیان باید درخواست خود را به‌ صورت آنلاین و در قالب پروفایل اکسپرس اینتری ثبت کنند. جهت ثبت درخواست نیازمند موارد زیر هستید:

  • تجربهٔ کار تخصصی؛
  • داشتن مهارت قابل‌ قبول زبان
  • تحصیلات.

موارد بالا شروط حداقلی برای ارائه درخواست هستند. میزان تحصیلات و مهارت زبان، داشتن مدرک معتبر، سن، نوع شغل و موارد دیگر در افزایش امتیاز شما مؤثر هستند. برپایهٔ عوامل تعیین شدهٔ اداره مهاجرت و شهروندی کانادا، باید دست‌کم ۶۷ امتیاز کسب کنید.

در گام بعد متقاضی باید ثابت کند از عهدهٔ هزینهٔ زندگی خود و وابستگانش در کانادا برمی‌آید. ارائهٔ صورت‌ حساب بانکی برای این‌ منظور از گزینه‌های مناسب است. موجودی بانکی قابل‌ قبول، بسته به تعداد اعضای خانواده متفاوت است. این رقم برای خانوادهٔ یک ‌نفره و دو نفره به ‌ترتیب حدود ۱۳ هزار و ۱۶ هزار دلار کاناداست. چنانچه پیشنهاد شغلی یا امکان کار قانونی در کانادا را دارید، نیازی به اثبات تمکن مالی ندارید. در پایان درخواست ‌کننده و وابستگانش نیاز به انجام معاینهٔ پزشکی و ارائهٔ گواهی عدم سوءپیشینه برای افراد ۱۸سال و بالاتر دارند. هزینهٔ درخواست برای متقاضی و همسر یا شریک قانونی، ۱۰۴۰ دلار کانادا و برای فرزندان ۱۵۰ دلار کاناداست. هم ‌اکنون مدت زمان لازم برای بررسی پروندهٔ متقاضی ۶ ماه است.

برنامه مشاغل فنی‌ و حرفه‌ای فدرال

این برنامه برای کسانی که دارای پیشنهاد شغلی یا مدارک مرتبط برای کار در شغل‌های خاص هستند، امکان دریافت اقامت دائم در استان‌های کانادا (به جز استان کبک) را فراهم می‌کند.

برای درخواست اقامت دائم برپایهٔ این برنامه، تنها باید از طریق طرح اکسپرس اینتری درخواست‌تان را اعلام کنید. همچنین باید دارای شرایط زیر باشید:

  • دارای پیشنهاد شغلی برای مدت دست‌ کم یک سال از یک یا دو کارفرما در کانادا یا مدرک فنی یا تخصصی از نهادی استانی یا منطقه‌ای باشید؛
  • مدرک زبان معتبر داشته باشید؛
  • ۲ سال سابقهٔ کار تمام ‌وقت (یا معادل آن به ‌شکل پاره ‌وقت) در زمینهٔ مربوطه طی ۵ سال گذشته داشته باشید؛
  • بتوانید مهارت و تجربه‌ خود و وظایف اصلی شغل مربوطه را به اجرا بگذارید.

پیشه‌های مجاز در این برنامه در دسته‌های گوناگونی طبقه‌بندی شده‌اند. تحصیلات عالی ومدرک دانشگاهی در این برنامه ضروری نیست ولی وجود آن  امتیاز شما را افزایش می‌دهد.

درخواست در این برنامه از طریق اکسپرس اینتری اعلام می‌شود. متقاضیان که از این طریق درخواست اقامت دائم می‌کنند، در طرح اکسپرس اینتری معمولا امتیاز کمتری نسبت به دیگر برنامه‌ها می‌گیرند.

برنامه تجربه کانادایی

این برنامه درواقع بر پایهٔ تجربهٔ کار در کانادا قرار دارد. برای اینکه واجد شرایط درخواست از طریق این برنامه باشید باید:

  • نمرهٔ مورد نیاز در مهارت ‌های زبان را کسب کنید؛
  • دارای ۱ سال سابقهٔ کار تمام ‌وقت (یا معادل آن به‌ شکل پاره ‌وقت) در کانادا در مشاغل تخصصی طی ۳ سال گذشته باشید؛
  • به ‌طور قانونی در کانادا کار کرده باشید؛
  • تجربهٔ خود اشتغالی و کار در هنگام تحصیل برای این کلاس قابل ‌پذیرش نیست. همچنین درخواست‌ در سیستم اکسپرس اینتری ارزیابی می‌شود.
  • هزینه درخواست در این کلاس برای هر نفر ۵۵۰ دلار کاناداست.

نیروی متخصص استان کبک

این برنامه مناسب کسانی است که دارای سابقهٔ کاری مناسب هستند و تصمیم به اقامت در استان کبک دارند. متقاضی در این طرح در قالب برنامه نیروی متخصص کبک (QSWP) یا برنامه تجربهٔ کبک (مناسب کسانی که تجربه کار یا تحصیل در ایالت کبک را دارند) ارزیابی می‌‌شوند. متقاضی باید نخست درخواست خود را در قالب پروفایلی در بانک تقاضای کبک و از طریق درگاه Arrima ثبت کند. درصورت پذیرش درخواست اولیه، متقاضی باید درخواستی در درگاه Mon projet Québec ثبت کند. پذیرفته ‌شدگان نهایی گواهی انتخاب کبک (CSQ) را دریافت می‌کنند. برای دریافت این گواهی برپایه‌ٔ سیستم امتیازدهی کبک متقاضی باید امتیاز حداقلی را کسب کند. این امتیاز برای افراد مجرد ۵۰ و برای افراد  متأهل ۵۹ است.

پس از دریافت CSQ متقاضی برای دریافت اقامت دائم به ادارهٔ مهاجرت و شهروندی کانادا درخواست می‌دهد تا امور مربوط به معاینهٔ پزشکی و تأیید عدم سوء پیشینه انجام شود.

هزینهٔ درخواست در این طرح، ۱۰۴۰دلار کاناداست (درخواست اولیه رایگان است). مدت زمان لازم برای بررسی درخواست معمولا بین ۱۵ تا ۱۷ ماه است.

برنامه‌های استانی (PNP)

استان‌ها و قلمروهای کانادا، برنامه‌های ویژهٔ خود را برای پذیرش نیروی متخصص دارند. معمولا این برنامه‌ها سریع‌تر از دیگر برنامه‌های رایج مهاجرت به کانادا به نتیجه می‌رسند. متقاضی باید درخواست خود را به استان یا قلمرو انتخابی ارائه کند. هر استان دریافت گواهی انتخاب دست ‌کم یک جریان مهاجرتی دارد که با برنامهٔ فدرال اکسپرس اینتری همخوانی دارد. درصورت پذیرش درخواست  متقاضی باید درخواست دریافت اقامت دائم خود را به ادارهٔ مهاجرت و شهروندی کانادا اعلام کند.

استان‌های نوناوات و کبک از این برنامه‌های استانی پیروی نمی‌کنند و برنامه‌های ویژه خود را دارند.

از طریق کار به‌عنوان پرستار در کانادا

روش دیگر در زیرمجموعهٔ مهاجرت کاری به کانادا، کار به‌عنوان مراقب کودک یا بهیار است. به این منظور داشتن تجربهٔ کار در کانادا ضروری است. در این برنامه می‌توانید به‌عنوان مراقب کودک یا بهیار افراد نیازمند به مراقبت‌های پزشکی درخواست اقامت دائم کنید. هزینهٔ درخواست از این طریق، ۱۰۴۰ دلار و مدت زمان لازم برای بررسی آن ۶ ماه است. فراموش نکنید که برای اقدام از این طریق، داشتن تجربهٔ کاری دست‌ کم دوساله در این زمینه در کانادا ضروری است. این سابقهٔ کاری باید طی ۴ سال گذشته کسب شده باشد. داشتن مدرک قابل‌قبول زبان از دیگر شرایط لازم برای درخواست اقدام از این طریق است. همچنین داشتن مدرک پرستاری، کمک ‌پرستاری یا بهیاری معتبر برای مراقبت از افراد نیازمند به مراقبت‌های پزشکی ضروری است. تجربهٔ کاری دورهٔ تحصیل به عنوان سابقه کاری قابل‌ قبول نیست. این برنامه که هم اکنون در حال اجراست، برنامه‌ای پنج ساله است که در نوامبر ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد.

مهاجرت به کانادا از طریق کار یا تحصیل در ناحیهٔ آتلانتیک

برنامهٔ مهاجرتی پایلوت آتلانتیک برای مهاجرت به کانادا نتیجهٔ همکاری دولت فدرال با ۴ استان‌ حاشیهٔ اقیانوس اطلس است که عبارت‌اند از:

  • نیو برانزویک؛
  • نیو فاوندلند اند لابرادور؛
  • نوا اسکاشیا
  • جزیرهٔ پرینس ادوارد.

پیش از هر چیز باید بدانید که برای مهاجرت به کانادا از این طریق باید دارای سابقهٔ کار در استان‌های چهارگانه یا دارای دیپلم دبیرستان‌های کانادا یا مدرکی معادل آن باشید. در این طرح چنانچه مایل به زندگی در این استان‌ها هستید و از کارفرمایان فعال در این استان‌ها پیشنهاد شغلی دارید، می‌توانید اقامت دائم کانادا را دریافت کنید. بدون پیشنهاد شغلی امکان ارائهٔ درخواست نخواهید داشت.

کارفرمایان در قالب ۳ طرح امکان استخدام  متقاضیان را دارند:

  • طرح تخصصی سطح بالای آتلانتیک؛
  • طرح تخصصی میانه آتلانتیک؛
  • طرح فارغ‌التحصیلان غیرکانادایی آتلانتیک.

شرایطی ازجمله شغل موردنظر، مهارت، تجربه و تحصیلات، مهارت زبان انگلیسی یا فرانسه و تمکن مالی در پذیرش یا رد درخواست شما مؤثر هستند. هزینهٔ درخواست در این برنامه ۱۰۴۰ دلار کانادا و مدت زمان لازم برای بررسی آن ۶ ماه است. این برنامه به نسبت تازه است و پیچیدگی‌هایی دارد. بنابراین بهتر است دربارهٔ این برنامه و زیرمجموعه‌های آن از کارشناسان حرفه‌ای ما راهنمایی دقیق‌تر بگیرید.